Analyse des Progressionsrisikos der Monoklonalen Gammopathie unklarer Signifikanz zum Multiplen Myelom anhand immunhistochemischer Marker
Analysis of the Risk of Progression from Monoclonal Gammopathy of Undetermined Significance to Multiple Myeloma Using Immunohistochemical Markers
by Felizia Anita Cäcilie Lorenzen
Date of Examination:2025-09-23
Date of issue:2025-09-17
Advisor:Prof. Dr. Philipp Ströbel
Referee:Prof. Dr. Philipp Ströbel
Referee:Prof. Dr. Gerald Wulf
Referee:Prof. Dr. Ralf Dressel
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Abstract
English
Background: Monoclonal gammopathy of undetermined significance is a precancerous condition of MM with an annual risk of progression of 1-1.5%. The previously established risk stratification model of the Mayo Clinic is primarily based on clinical parameters. The aim of this study was to identify immunohistochemical risk factors for progression. Methods: A retrospective analysis was performed on 608 bone marrow biopsies from patients with monoclonal gammopathy of undetermined significance. Standardised fixation methods and monoclonal antibodies were used to identify the different clusters of differentiation - CD138, CD56, CD20, kappa and lambda light chains. Patients were categorised into 3 risk groups based on the proportion of plasma cells and the presence of light chain restriction. Results: Immunohistochemically detected light chain restriction (p = 0.00057) and CD56 positivity of plasma cells (p = 0.00018) were identified as significant risk factors for progression. CD20, age, gender and the level of the free light chain quotient in the serum had no influence on the probability of progression. Conclusion: Immunohistochemical analysis of bone marrow helps to identify patients with a high risk of progression.
Keywords: Monoclonal gammopathy of undetermined significance (MGUS), Multiple myeloma, Immunohistochemistry, Bone marrow biopsy, CD56, Light chain restriction
German
Hintergrund: Die monoklonale Gammopathie unklarer Signifikanz (MGUS) gilt als präkanzeröse Vorstufe des Multiplen Myeloms mit einem jährlichen Progressionsrisiko von etwa 1–1,5 %. Das bislang etablierte Risikomodell der Mayo Clinic stützt sich vornehmlich auf klinische Parameter. Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Identifizierung immunhistochemischer Risikofaktoren für die Progression. Methoden: Retrospektiv wurden 608 Knochenmarkbiopsien von Patientinnen und Patienten mit MGUS analysiert. Unter Einsatz standardisierter Fixationsverfahren und monoklonaler Antikörper erfolgte der Nachweis verschiedener Differenzierungsmarker (CD138, CD56, CD20, Kappa- und Lambda-Leichtketten). Die Einteilung in drei Risikogruppen erfolgte anhand des Plasmazellanteils und des Vorliegens einer Leichtkettenrestriktion. Ergebnisse: Eine immunhistochemisch nachweisbare Leichtkettenrestriktion (p = 0,00057) sowie eine CD56-Positivität der Plasmazellen (p = 0,00018) erwiesen sich als signifikante Risikofaktoren für eine Progression. Kein Einfluss zeigte sich hingegen für CD20, Alter, Geschlecht sowie den Quotienten der freien Leichtketten im Serum. Schlussfolgerung: Die immunhistochemische Untersuchung von Knochenmarkbiopsien ermöglicht die Identifikation von Patientinnen und Patienten mit erhöhtem Progressionsrisiko und kann damit eine wertvolle Ergänzung zur klinischen Risikostratifizierung darstellen.
Schlagwörter: Monoklonale Gammopathie unklarer Signifikanz (MGUS), Multiples Myelom, Immunhistochemie, Knochenmarkbiopsie, CD56, Leichtkettenrestriktion