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Nephroprotektiver Effekt eines Semaphorin3a-Antikörpers im Mausmodell des Alport Syndroms

Nephroprotective effect of a semaphorin3a antibody in a mouse model of Alport syndrome

by Sarah Speller
Doctoral thesis
Date of Examination:2025-10-15
Date of issue:2025-10-09
Advisor:Prof. Dr. Oliver Gross
Referee:Prof. Dr. Oliver Gross
Referee:Prof. Dr Chris Mühlhausen
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-11555

 

 

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Abstract

English

Alport syndrome, a hereditary disease, causes local inflammatory and profibrotic processes due to changes in collagen IV, which is found in the glomerular basement membrane in the kidneys. These changes and profibrotic processes negatively affect the stability of the slit membrane formed by the podocytes, leading to a decline in renal function. In kidney damage, the protein semaphorin 3a is elevated and, via nephrin, destabilizes the actin cytoskeleton of the podocyte and thus the slit membrane. As a possible new therapeutic approach, a semaphorin 3a antibody was investigated in this project using the established COL4A3 mouse model. The antibody is intended to stabilize the actin cytoskeleton, thereby reducing the loss of podocyte foot processes and the progression of kidney disease. The drug was administered to the mice from day 42 and compared with a placebo in a blinded trial. No difference was observed in the survival time of the mice. Further investigations were carried out in preparation groups. Immunohistochemical staining with laminin and fibronectin showed a tendency toward reduced tubulointerstitial fibrosis. Initially, an improvement in albuminuria was observed, which had been examined using protein electrophoresis. This difference was no longer detectable in the course of the following weeks, and there was also no difference in the serum values of urea and cholesterol in the two groups.
Keywords: alport syndrom; semaphorin3a antibody; actin cytoskeleton; chronic kidney disease; renal fibrosis

German

Beim Alport Syndrom, einer hereditären Erkrankung, kommt es aufgrund von Veränderungen im Kollagen IV, welches sich in der glomerulären Basalmembran in den Nieren befindet, zu inflammatorischen und profibrotischen Prozessen lokal. Durch diese Veränderungen und Prozesse wird die Schlitzmembran, welche durch die Podozyten gebildet wird, in ihrer Stabilität negativ beeinflusst und die renale Funktion nimmt ab. Bei Nierenschädigung ist das Protein Semaphorin3a erhöht und über Nephrin destabilisiert es das Aktinzytoskelett des Podozyten und damit die Schlitzmembran. Als möglicher neuer Therapieansatz wurde in diesem Vorhaben ein Semaphorin3a-Antikörper untersucht am etablierten COL4A3 Mausmodell. Durch den Antikörper soll das Aktinzytoskelett stabilisiert werden und damit ein Verstreichen der Fußfortsätze des Podozyten und ein Voranschreiten einer Nierenerkrankung vermindert werden. Das Medikament wurde ab Tag 42 den Mäusen verabreicht und verblindet mit einem Placebo verglichen. In der Überlebenszeit der Mäuse zeigte sich kein Unterschied. Weitere Untersuchungen wurden in Präparationsgruppen durchgeführt. In der immunhistochemischen Färbung mit Laminin und Fibronektin zeigte sich zeigte sich die Tendenz einer verminderten tubulointerstitiellen Fibrosierung. Es war zunächst eine Verbesserung in der Albuminurie zu erkennen, welche mittels Proteinelektrophorese untersucht worden war. Dieser Unterschied war im Verlauf der weiteren Wochen nicht mehr nachweisbar und auch in den Serumwerten von Harnstoff- und Cholesterin zeigte sich kein Unterschied in den beiden Gruppen.
Schlagwörter: Alport Syndrom; Semaphorin3a Antikörper; Aktinzytoskelett; chronische Nierenerkrankung; Nierenfibrose
 


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