Untersuchungen zu Biomarkern der neuronalen Zellschädigung bei Autoantikörper-assoziierten psychiatrischen Syndromen
Investigations into biomarkers of neuronal cell damage in autoantibody-associated psychiatric syndromes
Doctoral thesis
Date of Examination:2025-11-17
Date of issue:2025-11-03
Advisor:Prof. Dr. Niels Hansen
Referee:Prof. Dr. Niels Hansen
Referee:Prof. Dr. Martin Weber
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Description:Dissertation
Abstract
English
There is currently controversy surrounding whether psychiatric disorders associated with neural autoantibodies lead to neuronal cell damage. Therefore, the aim of this study was to answer the question of whether psychiatric patients with evidence of neural autoantibodies differ from psychiatric patients without evidence of neural autoantibodies in terms of the pattern of neuronal cell damage and whether this pattern can be differentiated from that of Alzheimer's disease. Clinical data on psychopathology, cognition, electroencephalography, and cranial magnetic resonance imaging, as well as on the neuronal cell damage markers total tau protein (T-Tau) and tau-phosphorylated protein 181 (pTau181), were collected from 123 patients from the Department of Psychiatry and Psychotherapy at the Universitätsmedizin Göttingen between 2017 and 2020. pathology, cognition, electroencephalography, and cranial magnetic resonance imaging, as well as on the neuronal cell damage markers total tau protein (T-Tau), phosphorylated tau protein 181 (pTau181), amyloid-β-42 (Aβ42), amyloid-β-40 (Aβ40), and the ratio of amyloid-β-42 to amyloid-β-40 (ratio Aβ42/Aβ40) in cerebrospinal fluid, as well as neural autoantibodies in cerebrospinal fluid and/or serum, were collected and evaluated in comparison to a cohort of 27 patients who met the criteria for Alzheimer's disease. In addition, patients were classified into syndromes according to the system of the Arbeitsgemeinschaft für Methodik und Dokumentation in der Psychiatrie and tested for the presence of autoimmune encephalitis by comparing neuronal cell damage markers. Depending on the question being addressed, various statistical methods were used in addition to purely descriptive statistics (Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney U test, chi-square test, and one-way Analysis of Variance). No increased neuronal cell damage is detectable based on the aforementioned neuronal cell damage markers T-Tau, pTau181, Aβ42, Aβ40 and ratio Aβ42/Aβ40 in patients with autoantibodies compared to patients without autoantibodies. Compared to the control cohort that met the criteria for Alzheimer's disease, the concentration of pTau181 in the cerebrospinal fluid does not differ in patients with serum evidence of neural autoantibodies. The various autoantibody-associated psychiatric syndromes do not differ significantly in the aforementioned neuronal cell damage markers. The psychoorganic syndrome shows the most pathological neuronal cell damage markers in the CSF in both patients with and without autoantibody detection, without differing significantly from the other psychiatric syndromes. In patients with possible and probable autoimmune encephalitis, no increased neuronal cell damage can be detected in the cerebrospinal fluid. Neuronal cell damage markers are not helpful in the differential diagnosis for distinguishing between psychiatric syndromes with and without autoantibodies. However, neuroaxonal cell damage in patients with autoantibody-associated psychiatric syndromes was found to be an indication of a possible organic origin. Furthermore, although neuroaxonal cell damage in autoimmune encephalitis has been described in the literature, it cannot be confirmed by these studies. This result can be explained by differences in the cohort with different autoantibody classes and different durations of the disease. Further studies with other cell damage markers such as neurofilament light chains should follow in order to better assess the nature and extent of neuronal cell damage in autoantibody-associated psychiatric disorders.
Keywords: autoimmune psychosis; autoantibody; neuropsychiatric disease; neurodegenerative disease; autoimmune encephalitis; alzheimer´s disease
German
Es wird derzeit kontrovers diskutiert, ob psychiatrische Erkrankungen, welche mit neuralen Autoantikörpern assoziiert sind, zu einer neuronalen Zellschädigung führen. Daher diente die Arbeit der Beantwortung der Fragestellung, ob sich psychiatrische Patient*innen mit einem Nachweis neuraler Autoantikörper von psychiatrischen Patient*innen ohne Nachweis neuraler Autoantikörper im Muster der neuronalen Zellschädigung unterscheiden und ob sich dieses Muster vom einer Alzheimer-Krankheit differenzieren lässt. Es wurden bei 123 Patient*innen aus der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Uni-versitätsmedizin Göttingen im Zeitraum zwischen 2017 und 2020 klinische Daten zur Psy-chopathologie, zur Kognition, zur Elektroenzephalographie und zur cranialen Magnetreso-nanztomographie, zu den neuronalen Zellschädigungsmarkern Gesamt-Tau-Protein (T-Tau), phosphoryliertes Tau-Protein 181 (pTau181), Amyloid-β-42 (Aβ42), Amyloid-β-40 (Aβ40) und Ratio Amyloid-β-42/Amyloid-β-40 (Ratio Aβ42/Aβ40) im Liquor und zu neuralen Autoantikörpern im Liquor und/oder Serum erhoben und im Vergleich zu einer Kohorte mit 27 Patient*innen mit erfüllten Kriterien einer Alzheimer-Krankheit ausgewertet. Zudem erfolgten eine Einteilung der Patient*innen in Syndrome nach dem System der Arbeitsgemeinschaft für Methodik und Dokumentation in der Psychiatrie und eine Prüfung auf das Vorliegen einer Autoimmunenzephalitis mit Vergleich der neuronalen Zellschädigungsmarker. Es wurden je nach Fragestellung neben einer rein deskriptiven Statistik weitere unterschiedliche statistische Methoden angewandt (Kruskal-Wallis-Test, Mann-Whitney-U-Test, Chi-Quadrat-Test und einfaktorielle Varianzanalyse). Es ist keine verstärkte neuronale Zellschädigung anhand der genannten neuronalen Zellschä-digungsmarker T-Tau, pTau181, Aβ42, Aβ40 und Ratio Aβ42/Aβ40 bei Patient*innen mit Autoantikörpern im Vergleich zu Patient*innen ohne Autoantikörper nachweisbar. Im Vergleich zur Vergleichskohorte mit erfüllten Kriterien einer Alzheimer-Krankheit unterscheidet sich die Konzentration von pTau181 im Liquor bei Patient*innen mit Serumnachweis neuraler Autoantikörper nicht. Die verschiedenen Autoantikörper-assoziierten psychiatrischen Syndrome unterscheiden sich nicht signifikant in den genannten neuronalen Zellschädigungsmarkern. Das psychoorganische Syndrom zeigt sowohl bei Patient*innen mit, als auch ohne Autoantikörpernachweis die am ehesten pathologischen neuronalen Zellschädigungsmarker im Liquor, ohne sich signifikant von den anderen psychiatrischen Syndromen zu unterscheiden. Bei Patient*innen mit möglicher und wahrscheinlicher Autoimmunenzephalitis ist keine verstärkte neuronale Zellschädigung im Liquor feststellbar. Neuronale Zellschädigungsmarker sind differentialdiagnostisch für die Unterscheidung zwischen psychiatrischen Syndromen mit und ohne Autoantikörper nicht hilfreich. Jedoch zeigte sich eine neuroaxonale Zellschädigung bei Patient*innen mit Autoantikörper-assoziierten psychiatrischen Syndromen als ein Hinweis auf eine mögliche organische Genese. Des Weiteren ist eine neuroaxonale Zellschädigung bei Autoimmunenzephalitiden in der Literatur zwar beschrieben, lässt sich jedoch durch diese Untersuchungen nicht bestätigen. Dieses Ergebnis kann durch Unterschiede in der Kohorte mit unterschiedlichen Autoantikörperklassen und unterschiedlicher Dauer der Erkrankung erklärt werden. Weitere Studien mit anderen Zellschädigungsmarkern wie Neurofilament-Leichtketten sollten folgen, um die Art und das Ausmaß der neuronalen Zellschädigung bei Autoantikörper-assoziierten psychiatrischen Erkrankungen besser beurteilen zu können.
Schlagwörter: Autoimmunenzephalitis; Biomarker neuronaler Zellschädigung; Alzheimer-Krankheit; Autoimmunpsychose; Neurodegeneration; Autoantikörper
