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Retrospektive Analyse der Patienten mit chronischem Subduralem Hämatom nach Embolisation der Arterie meningea media versus offene Operation

by Abdelrazik Hamed
Doctoral thesis
Date of Examination:2025-11-06
Date of issue:2025-11-06
Advisor:Dr. Kai Kallenberg
Referee:Dr. Kai Kallenberg
Referee:PD Dr. Bawarjan Schatlo
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-11556

 

 

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Abstract

English

This dissertation presents a retrospective analysis comparing outcomes of patients with chronic subdural hematoma (cSDH) treated either by middle meningeal artery embolization (MMAE) or conventional surgical evacuation. A total of 196 patients treated between 2015 and 2018 at Asklepios Klinik Schildautal Seesen were included. Fifty-four patients underwent MMAE, while 142 received traditional surgical management such as burr-hole trepanation or craniotomy. The study aimed to evaluate recurrence and complication rates between both approaches. Statistical analysis demonstrated a significantly lower recurrence rate in the embolization group (9%) compared to the surgical group (32%). Logistic regression revealed that MMAE reduced recurrence risk six-fold, while craniotomy increased it fifteen-fold. Complication rates did not differ significantly between groups. These results support MMAE as an effective and safe adjunct or alternative to open surgery for chronic subdural hematoma, especially in elderly or multimorbid patients.
Keywords: chronic subdural hematoma middle meningeal artery embolization recurrence rate craniotomy burr-hole trepanation neurointervention retrospective study

German

iese Dissertation analysiert retrospektiv die Behandlungsergebnisse von Patientinnen und Patienten mit chronischem Subduralhämatom (cSDH), die entweder mittels Embolisation der Arteria meningea media (EAMM) oder durch konventionelle operative Verfahren therapiert wurden. Insgesamt wurden 196 Patientinnen und Patienten, die zwischen 2015 und 2018 an der Asklepios Klinik Schildautal Seesen behandelt wurden, eingeschlossen. 54 erhielten eine EAMM, 142 eine operative Therapie (Bohrlochtrepanation oder Kraniotomie). Ziel war der Vergleich von Rezidiv- und Komplikationsraten beider Behandlungsansätze. Die statistische Analyse zeigte eine signifikant niedrigere Rezidivrate in der Embolisationsgruppe (9 %) im Vergleich zur chirurgischen Gruppe (32 %). Die logistische Regressionsanalyse ergab, dass die EAMM das Rezidivrisiko um das Sechsfache senkte, während die Kraniotomie dieses signifikant erhöhte. Die Komplikationsraten unterschieden sich nicht signifikant. Die Ergebnisse sprechen für die Embolisation der Arteria meningea media als effektive und sichere Ergänzung bzw. Alternative zur offenen Operation, insbesondere bei älteren oder multimorbiden Patientinnen und Patienten.
 

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