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Durchführbarkeit und Wirksamkeit eines kollaborativen Behandlungsansatzes in der Sekundärprävention der Koronaren Herzerkrankung

Feasibility and effectiveness of a collaborative treatment strategy in the secondary prevention of coronary heart disease

by Lena Bosselmann née Bykava
Doctoral thesis
Date of Examination:2026-01-14
Date of issue:2026-01-06
Advisor:Prof. Dr. Christoph Herrmann-Lingen
Referee:Prof. Dr. Christoph Herrmann-Lingen
Referee:PD Dr. Anja Sandek
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-11734

 

 

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Abstract

English

Adequate management of cardiovascular risk factors (RFs) is important in the secondary prevention of coronary heart disease (CHD), but in practice it is often not easy to achieve. In the USA, the blended collaborative care (BCC) approach has been shown to be helpful in improving both somatic and psychosocial cardiovascular RFs. Objective: Assessment of feasibility and effectiveness of the BCC approach in Germany. Methods: The data collected during a 12-month, two-arm, prospective, controlled randomised pilot study with a crossover design has been analysed. The study participants with CHD (N = 40), divided into an immediate intervention group (n = 20) and a waiting control group (n = 20), had to have at least one of the inadequately controlled cardiovascular risk factors (such as high blood pressure, hyperlipidemia, diabetes mellitus, stress, smoking, insufficient physical activity). During the active six-month intervention phase, study participants were supported by the care manager on their way to better management of cardiovascular RFs. Results: An acceptable participation rate of 66.7% was observed. The study participants were satisfied with the BCC program. The BCC intervention helped to reduce the number of inadequately controlled cardiovascular RFs and proved to be particularly effective in reducing stress. There were positive trends in blood pressure, LDL value, and self-reported physical activity. In addition, a positive effect of the BCC intervention on mental quality of life (and on heart-related anxiety) was observed. Conclusion: The results of the study suggest that the BCC intervention is feasible and effective in Germany. It could therefore make an important contribution to the secondary prevention of CHD.
Keywords: coronary heart disease; secondary prevention; blended collaborative care; care management; cardiovascular risk factors; stress; mental quality of life

German

Die suffiziente Einstellung kardiovaskulärer Risikofaktoren (RFs) ist in der Sekundärprävention einer koronaren Herzerkrankung (KHK) zwar wichtig, ist in der Praxis jedoch oft nicht einfach zu erreichen. In den USA zeigte sich der blended collaborative care (BCC)-Ansatz bei der Verbesserung von sowohl somatischen als auch psychosozialen kardiovaskulären RFs als gewinnbringend. Ziel: Überprüfung der Durchführbarkeit und Wirksamkeit des BCC-Ansatzes in Deutschland. Methoden: Es wurden Daten analysiert, die im Rahmen einer zwölf Monate andauernden zweiarmigen prospektiven kontrolliert-randomisierten Pilotstudie im Crossover-Design gewonnen wurden. Die in eine Sofortinterventions- (n = 20) und eine Wartekontrollgruppe (n = 20) aufgeteilten Studienteilnehmer mit einer KHK (N = 40) mussten mindestens einen der nicht ausreichend kontrollierten kardiovaskulären RFs (wie erhöhter Blutdruck, Hyperlipidämie, Diabetes mellitus, Stress, Rauchen, unzureichendes Bewegungsverhalten) aufweisen. Während der aktiven sechsmonatigen Interventionsphase wurden die Studienteilnehmer auf dem Weg zur besseren Einstellung kardiovaskulärer RFs durch den care manager unterstützt. Ergebnisse: Es wurde eine akzeptable Teilnahmerate von 66,7% beobachtet. Die Studienteilnehmer zeigten sich mit dem BCC-Angebot zufrieden. Die BCC-Intervention verhalf zum Rückgang der Anzahl von insuffizient kontrollierten kardiovaskulären RFs und erwies sich vor allem bei der Stressreduktion als effektiv. Gute Tendenzen gab es beim Blutdruck, beim LDL-Wert und bei selbst berichteten Bewegungsgewohnheiten. Zudem ließ sich eine positive Wirkung der BCC-Intervention auf die psychische Lebensqualität (sowie auf die herzbezogene Ängstlichkeit) beobachten. Fazit: Die Ergebnisse der Untersuchung lassen annehmen, dass die BCC-Intervention in Deutschland durchführbar und wirksam ist. So könnte sie einen wichtigen Beitrag in der Sekundärprävention der KHK leisten.
Schlagwörter: koronare Herzerkrankung; Sekundärprävention; Blended Collaborative Care; Behandlungsassistenz; kardiovaskuläre Risikofaktoren; Stress; psychische Lebensqualität
 


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