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Here today, gone tomorrow: Pop-up stores’ ephemerality and consumer behavior

by Laura Henkel
Doctoral thesis
Date of Examination:2021-05-07
Date of issue:2021-05-18
Advisor:Prof. Dr. Waldemar Toporowski
Referee:Prof. Dr. Waldemar Toporowski
Referee:Prof. Dr. Yasemin Boztug
Referee:Prof. Dr. Welf H. Weiger
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-8604

 

 

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Name:Dissertation Laura Henkel eDiss.pdf
Size:1.73Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
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Abstract

English

This dissertation was motivated by the rise of pop-up stores as a retail concept devised to satisfy consumers’ desire for ephemerality and extraordinary experiences. As pop-ups are highly original and unique, they are expected to target consumers with a high need for uniqueness (NFU). In contrast to traditional brand stores, experiential stores are not primarily designed to generate revenue but rather to deliver experiences, boost brand-related WoM, and contribute to other brand-related long-term goals. What distinguishes pop-ups from other experiential stores is their limited availability. However, research has largely neglected this dimension and the target group’s characteristics, focusing instead on the pop-ups’ retail and brand experiences as affecting consumer behavior. To help fill this research gap, the studies included in this dissertation examined the impact of store ephemerality and NFU on pop-up store–related consumer behavior: intentions to visit, to make in-store purchases of standard and exclusive products, and to spread positive interpersonal and electronic WoM for the brand. Drawing and expanding on commodity theory and further theoretical approaches, the findings are able to explain the psychological processes that lead to these behaviors. The results of the combined studies provide valuable insights into how store ephemerality and NFU can create a win–win situation for consumers and brands. Several academic and practical implications that can be gleaned from this new understanding are given.
Keywords: pop-up store; experiential store; ephemerality; need for uniqueness

German

Diese Dissertation untersucht Pop-up Stores, die ein Einzelhandelskonzept darstellen, das den Wunsch der Konsumenten nach Vergänglichkeit (ephemerality) und außergewöhnlichen Erlebnissen befriedigen soll. Da Pop-ups sehr originell und einzigartig sind, wird erwartet, dass sie Konsumenten mit einem hohen Wunsch nach Einzigartigkeit (need for uniqueness; NFU) ansprechen. Im Gegensatz zu traditionellen Brand Stores sind Experiential Stores nicht primär darauf ausgelegt, Umsatz zu generieren, sondern Erlebnisse zu liefern, markenbezogenes Word of Mouth (WoM) zu steigern und zu anderen markenbezogenen langfristigen Zielen beizutragen. Was Pop-ups von anderen Experiential Stores unterscheidet, ist ihre begrenzte Verfügbarkeit. Die Forschung hat diese Dimension und die Charakteristika der Zielgruppe jedoch weitgehend vernachlässigt und sich stattdessen auf die Einzelhandels- und Markenerlebnisse der Pop-ups als Einflussfaktor auf das Konsumentenverhalten konzentriert. Um diese Forschungslücke zu schließen, untersuchten die Studien in dieser Dissertation den Einfluss der Store Ephemerality und NFU auf das Pop-up-Store-bezogene Konsumentenverhalten: die Absicht, den Store zu besuchen, Käufe von Standard- und Exklusivprodukten im Store zu tätigen und positives interpersonelles und elektronisches WoM für die Marke zu verbreiten. Unter Erweiterung der Commodity-Theorie und weiterer theoretischer Ansätze sind die Ergebnisse in der Lage, die psychologischen Prozesse zu erklären, die zu diesen Verhaltensweisen führen. Die Ergebnisse der kombinierten Studien liefern wertvolle Erkenntnisse darüber, wie Store Ephemerality und NFU eine Win-Win-Situation für Konsumenten und Marken schaffen können. Eine Vielzahl an wissenschaftlichen und praktischen Implikationen, die sich aus diesem neuen Verständnis ableiten lassen, werden vorgestellt.
 

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