Therapieeffizienz und -sicherheit der simultanen Radiochemotherapie bei hochgradigen Gliomen des Kindesalters: Vergleich zwischen Temozolomid- und Cisplatin-basierten Chemotherapieregimes
Therapy efficacy and safety of concurrent radiochemotherapy in pediatric high-grade glioma: Temozolomide regimen compared to cisplatinum-based polychemotherapy regimen
by Sabrina Schreiner née Bojko
Date of Examination:2021-09-07
Date of issue:2021-07-27
Advisor:Prof. Dr. Christof Kramm
Referee:Prof. Dr. Christof Kramm
Referee:PD Dr. Bawarjan Schatlo
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Name:20210714_Dissertation_-_Sabrina_Schreiner_(eDiss).pdf
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Format:PDF
Abstract
English
A retrospective data analysis of a total of 575 children and adolescents from the HIT-GBM-C / D study and the HIT-HGG 2007 study with highly malignant gliomas was carried out. The two simultaneous chemotherapy regimen were compared with regard to therapy efficiency, overall survival and event-free survival, as well as the acute and late toxicities of the two chemotherapy regimen for the three most common tumor entities, glioblastoma multiforme, astrocytoma WHO III and diffuse intrinsic ponsglioma. Our goal was to show an advantage of the orally administered temozolomide over the intravenous administration of cisplatin-based polychemotherapy in the above points. A significant superiority of temozolomide therapy was shown in the median event-free survival for the DIPG (7.9 vs 6.8 months) and the GBM (9.1 vs 8.2 months) as well as in the median overall survival for the GBM (18.5 months vs 13, 5 months). Significantly fewer acute and late toxicities were also found in therapy with temozolomide. Our results show by far no survival disadvantage with an overall better rate of side effects under simultaneous chemoradiation with temozolomide. A decisive factor for the general outcome is the previous operative extent as well as the radiotherapy.
Keywords: Pediatric Glioma, Temozolomid, Radiochemotherapy, OS, EFS
German
Es erfolgte eine retrospektive Datenanalyse von insgesamt 575 Kinder-und Jugendlichen aus der HIT-GBM-C/D-Studie sowie der HIT-HGG 2007-Studie mit hochgradig malignen Gliomen. Verglichen wurden die beiden simultanen Radiochemotherapieregimes in Bezug auf die Therapieeffizienz, also dem Gesamtüberleben und ereignisfreien Überleben, sowie die Akut-und Spättoxizitäten der beiden Chemotherapieregimes bei den drei häufigsten Tumorentitäten dem Glioblastoma multiforme, Astrozytom WHO III und dem Diffus intrinsischen Ponsgliom. Unser Ziel war es einen Vorteil des oral zu verabreichenden Temozolomid gegenüber der intravenösen Gabe von Cisplatin-basierter Polychemotherapie in o.g. Punkten aufzuweisen. Eine signifikante Überlegenheit der Temozolomidtherapie zeigte sich im medianen ereignisfreien Überleben beim DIPG (7,9 vs 6,8 Monate) und dem GBM (9,1 vs 8,2 Monate) sowie im medianen Gesamtüberleben beim GBM (18,5 Monate vs 13,5 Monate). Deutlich weniger Akut- und Spättoxizitäten konnten ebenfalls in der Therapie mit Temozolomid festgestellt werden. Unsere Ergebnisse zeigen also bei weitem kein Überlebensnachteil bei insgesamt besserer Nebenwirkungsrate unter simultaner Radiochemotherapie mit Temozolomid. Ein entscheidender Faktor für das generelle Outcome sind das vorangegangene operative Ausmaß sowie die Radiotherapie.
Schlagwörter: Gliome im Kindes- und Jugendalter, Temozolomid, Radiochemotherapie, OS, EFS