Monotheisierende Ansätze in der aztekischen Religion?
Eine kritische Annäherung an Tloque Nahuaque und Ipalnemohua
Monotheistic aspects in Aztec religion?
A critical approach to Tloque Nahuaque and Ipalnemohua
by Ramona Schaubitzer
Date of Examination:2019-09-05
Date of issue:2023-07-14
Advisor:Prof. Dr. Gordon Whittaker
Referee:Prof. Dr. Andreas Grünschloß
Referee:Prof. Dr. Gordon Whittaker
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Name:Bachelorarbeit Schaubitzer - Monotheisierend...pdf
Size:817.Kb
Format:PDF
Abstract
English
Tloque Nahuaque and Ipalnemohua are two religious Aztec terms that are frequently found as designations of god(s) in post-colonial literature, both on the part of the Aztecs and the colonialists. The question that arises is whether these terms are missionary artifices to make the Christian god tangible for the Nahua or whether monotheistic tendencies can really be found in the Aztec religion, as Fernando de Alva Ixtlilxochitl, for example, reports about the Acolhua ruler Nezahualcoyotl. Furthermore, the possibility that the terms function as divine epithets, monistic or henotheistic terms are considered. The sources analysed in this paper are assigned to the postcolonial alphabetic spectrum and include Sahagún's Codex Florentinus, the works of the historian Ixtlilxochitl, the documented religious conversation in the Colloquios y doctrina christiana, the song collection Cantares Mexicanos as well as a gloss in the Codex Telleriano-Remensis.
Keywords: Mesoamerica; Aztec religion; Aztecs; monotheism; henotheism; monism; Tezcatlipoca; Nahuatl; religious concepts; Mexico; Ipalnemoa; Tloque Nahuaque; Aztec deities; christianization; Codex Florentinus; Cantares Mexicanos; Codex Telleriano-Remensis
German
Tloque Nahuaque und Ipalnemohua sind zwei aztekische Begrifflichkeiten, die sich gehäuft in der postkolonialen Literatur sowohl seitens der Azteken als auch der Kolonialisten als Gottesbezeichnung wiederfinden. Eine Frage, die sich hierbei stellt, ist, ob es sich bei den Termini um missionarische Kunstgriffe handelt, um den christlichen Gott im Nahuatl greifbar zu machen oder wirklich monotheistische Tendenzen in der aztekischen Religion zu finden sind, wie bspw. Fernando de Alva Ixtlilxochitl über den Acolhua Herrscher Nezahualcoyotl zu berichten weiß. Des Weiteren wird die Möglichkeit der Funktion als göttliche Beinamen sowie monistische oder henotheistische Konzepte erwogen. Die Last der in der Arbeit analysierten Quellen liegt im postkolonialen alphabetischen Spektrum und umfasst Sahagúns Codex Florentinus, die Werke des Historikers Ixtlilxochitl, das dokumentierte Religionsgespräch in den Colloquios y doctrina christiana, die Liedersammlung Cantares Mexicanos sowie eine Glosse im Codex Telleriano-Remensis.
Schlagwörter: Mesoamerika; Azteken; aztekische Religion; Monotheismus; Henotheismus; Monismus; Tezcatlipoca; Mexiko; Mesoamerika; Christianisierung; göttliche Beinamen; Codex Telleriano-Remensis; Codex Florentinus; Cantares Mexicanos