• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
  • Item View
  •   Home
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The influence of vocational education and training on innovation

The case of Germany

by Eike Matthies
Cumulative thesis
Date of Examination:2023-06-07
Date of issue:2023-08-22
Advisor:Prof. Dr. Kilian Bizer
Referee:Prof. Dr. Jörg Lahner
Referee:Prof. Dr. Susan Seeber
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-10055

 

 

Files in this item

Name:The influence of vocational education and tr...pdf
Size:5.08Mb
Format:PDF
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

My dissertation aims at analyzing the relevance of vocational education and training (VET) on firm innovation in Germany. It makes a twofold contribution to the innovation literature: Firstly, it complements studies on the effect of conducting initial VET on firm innovation. In doing so, it identifies indirect moderation and mediation effects of participating in VET in combination with learning capacity in SMEs, particularly microenterprises. Secondly, the dissertation supplements the research literature on VET graduates’ participation in innovation as well as literature on the effects of educational diversity among employees on innovation: It determines the active participation of VET graduates and advanced VETs (masters, technicians) in (non-)R&D-invention and in implementation in comparison to university graduates. In the course of this, it underlines that the dual system in Germany contributes to the country’s innovativeness twofold: On the one hand indirectly by interacting with and fostering learning capacity of microenterprises and on the other hand by educating skilled workers, who subsequently innovate. Concerning indirect effects, my dissertation reveals firstly that dual VET in micro enterprises promotes direct interaction between dual apprenticeships and the presence of a work environment conducive to learning which facilitates technological innovation. Secondly, it illustrates that dual VET also promotes in a chain of effects firm-level innovativeness indirectly by first strengthening the learning capacity of the micro enterprise. Taken as a whole, conducting VET can be seen as one distinct (low-level) means, which contributes to paving the way to innovation in (small) German firms as well as to participating in the innovation system.
Keywords: innovation; SME; Vocational education and training; organizational learning

German

Meine Dissertation analysiert die Bedeutung der beruflichen Bildung für die betriebliche Innovation in Deutschland. Sie leistet damit einen zweifachen Beitrag zur Innovationsliteratur: Zum einen ergänzt sie Studien zum Effekt der dualen Ausbildungstätigkeit auf die betriebliche Innovationstätigkeit. Dabei werden indirekte Moderations- und Mediationseffekte der Teilnahme an dualer Ausbildung in Kombination mit Lernfähigkeit in KMU, insbesondere Kleinstunternehmen, identifiziert. Zweitens ergänzt die Dissertation die Forschungsliteratur über die Innovationsbeteiligung von dual Aus- und Weitergebildeten sowie die Literatur über die Auswirkungen der Bildungsvielfalt der Beschäftigten auf die Innovation: Sie ermittelt die aktive Beteiligung von dual Ausgebildeten und Menschen mit Weiterbildungsabschluss (Meister, Techniker) an der (Nicht-)FuE-Innovationsinputs und an der Umsetzung von Innovationsoutputs im Vergleich zu Hochschulabsolventen. Dabei unterstreicht sie, dass das duale System in Deutschland in zweifacher Hinsicht zur Innovationsfähigkeit des Landes beiträgt: Zum einen indirekt durch die Interaktion mit und die Förderung der Lernfähigkeit von Kleinstunternehmen und zum anderen durch die Ausbildung von Fachkräften, die anschließend innovativ tätig sind. Was die indirekten Auswirkungen betrifft, so zeigt meine Dissertation erstens, dass die duale Berufsbildung in Kleinstunternehmen eine direkte Interaktion zwischen der dualen Ausbildung und dem Vorhandensein eines lernfördernden Arbeitsumfelds begünstigt, was wiederum für technologische Innovationstätigkeit förderlich ist. Zweitens zeigt sie, dass die duale Berufsbildung auch in einer Wirkungskette indirekt die Innovationsfähigkeit auf Unternehmensebene fördert, indem sie zunächst die Lernfähigkeit des Kleinstunternehmens stärkt, was in der Folge technologische Innovationstätigkeit fördert. Insgesamt kann die duale Berufsausbildung als ein (niederschwelliges) Mittel angesehen werden, das dazu beiträgt, den Weg für Innovationen in deutschen (Klein-)Unternehmen zu ebnen und am Innovationssystem teilzunehmen.
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]