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Einzelhandel und Konsumkultur

Zur kulturraumspezifischen Funktionalität von Betriebsformensystemen des Einzelhandels, dargestellt am Beispiel ausgewählter Shopping-Center in Sao Paulo

Retail and Consumer Culture

The cultural and space related functionality of retail systems: The case of selected Shopping-Centres in Sao Paulo

by Ira Rückert
Doctoral thesis
Date of Examination:2001-12-05
Date of issue:2002-04-26
Advisor:PD Dr. Hans-Jürgen Geßner
Referee:PD Dr. Hans-Jürgen Geßner
Referee:Prof. Dr. Wolfgang König
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-3018

 

 

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Name:rueckert.pdf
Size:1.64Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
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Abstract

English

The increasing internationalization of retail formats leads to the question wheater there is a cultural and space specific relation between the on the one hand selected and realized concept presentation of the retailer and on the other hand the expressed and realized consumption related interests of the consumer within the urban space. Having this question in mind the paper addresses to the term "Culture", which then is set in a context to its consumption- and retail specific significance.Retail systems, which can be described as a concentration of retail formats at a single location, are of an essential interest for this paper. The most popular retail system is without any doubts the Shopping-Center. Brazil, resp. Sao Paulo has been chosen as the model area whereas the objects, which have been analized within that area are selected Shopping-Centres.
Keywords: Culture; Consumption; Retail; Retail System; Shopping-Centre

Other Languages

Die zunehmend internationale Ausbreitung von Betriebsformenkonzepten des Einzelhandels gibt Anlaß zur Frage ob und wenn, inwieweit eine kulturräumlich bedingte Wechselbezüglichkeit zwischen dem jeweils erfassten und realisierten raum-, bzw. standortspezifischen Marktauftritt auf der einen Seite und den von Konsumenten ausgedrückten und durchgesetzten konsumspezifisichen Interessen im urbanen Raum auf der anderen Seite vorliegt. Vor dem Hintergrund der Fragestellung wendet sich die Arbeit zunächst dem Kulturbegriff zu, wobei dieser speziell im Kontext seiner konsum- und einzelhandelsrelevanten Bedeutung erfaßt wird. In den Mittelpunkt der betriebsformrelevanten Betrachtung rücken Betriebsformensysteme, die sich als eine räumliche Konzentration von Betrieben des Einzelhandels darstellen. Als die bekannteste Ausdrucksform kann in diesem Zusammenhang das Shopping-Center bezeichnet werden. Brasilien bzw. dessen Hauptstadt Sao Paulo wurde als Modellraum gewählt. Gegenstand der Analyse waren ausgewählte Paulistaner Shopping-Center.
Schlagwörter: Kultur; Konsum; Einzelhandel; Betriebsformensystem; Shopping-Center
 

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