Risikofaktoren postoperativer Infektionen nach neurochirurgischen Eingriffen und die Rolle der perioperativen Antibiotikaprophylaxe
Risk factors for surgical site infections in neurosurgery and the role of perioperative antibiotics
von Franziska Pauly
Datum der mündl. Prüfung:2012-05-21
Erschienen:2012-05-15
Betreuer:PD Dr. Angelika Gutenberg
Gutachter:PD Dr. Angelika Gutenberg
Gutachter:PD Dr. Michael Weig
Gutachter:Prof. Dr. Patricia Virsik-Köpp
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Zusammenfassung
Englisch
Background: Several studies disagree about the benefits of perioperative antibiotic prophylaxis. There is also disagreement about the identification of risk factors for postoperative infections where the use of perioperative antibiotic prophylaxis may play a role. This retrospective study aimed to determine the risk factors and bacteriological features of surgical site infections after neurosurgical procedures with special emphasis on perioperative antibiotic prophylaxis in preventing these infections. Methods: This study includes 918 patients undergoing a total of 1422 surgical procedures during a 26 month period. Pre-, intra- and postoperative variables such as age and risk factors such as type of craniotomy, emergency or elective surgery, duration of surgery, prolonged postoperative stay in the intensive care unit, were correlated with surgical infection rate and were discussed in the context of published literature. Results: Significant risk factors for surgery-associated postoperative infections and for general infections, e.g. pneumonia were postsurgical stay in the intensiv care unit for over 24 hours, the duration of the surgical procedure, the use of intracranial implants and emergency surgery. Age, gender, pre-existing infections and multiple surgical interventions were not risk factors. Sixty four percent (64%) of the patients received antibiotic prophylaxis, most often a first generation cephalosporin was administered. In patients receiving no antibiotics, the predominant postoperative infections were bacterial with 53% gram-negative and 37% gram-positive. Whereas patients receiving perioperative antibiotics the incidence of posoperative bacterial infections were 45% gram-positive and 43% gram-negative. Antibiotic prophylactic use significantly reduced the length of hospital stay. Sixty percent (60%) of patients with an uncomplicated postoperative hospital stay received perioperative antibiotic prophylaxis. Conclusion: The use of perioperative antibiotics significantly reduces the length of hospital stay and decreases the exposition time of operated patients to pathogenic hospital microbes. The use of perioperative antibiotics in 60% of operated patients was associated with an uncomplicated postoperative hospital stay and supports the application of perioperative antibiotics, however it is not significantly sufficient enough for completely preventing surgical side infections in neurosurgery.
Keywords: the role of perioperative antibiotics; risk factors for surgical site infections in neurosurgery; bacteriological features of surgical side infections
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Hintergrund: Zahlreiche Studien über den
Nutzen einer perioperativen Antibiotikaprophylaxe sind uneins
hinsichtlich der Identifikation von Risikofaktoren bzw. des Nutzens
einer perioperativen Antibiotikaprophylaxe. Ziel dieser Arbeit war
daher die Untersuchung von Risikofaktoren, Infektionsraten und
Erregerspektren nach neurochirurgischen Eingriffen, um somit den
Nutzen einer perioperativen Infektionsprophylaxe zu
überprüfen.
Methodik: In einer retrospektiven Studie wurden die
Therapieverläufe von 918 Patienten nach 1422 neurochirurgischen
Eingriffen untersucht, die innerhalb von 26 Monaten durchgeführt
wurden. Prä- intra- und postoperativen Variablen, wie
Patientenalter und Risikofaktoren, wie Operationsmodus, Notfall-
oder Elektiveingriff, Operationsdauer und Intensivaufenthalt von
> 24h wurden eruiert, mit den Infektionsraten korreliert und im
Literaturkontext bewertet.
Ergebnisse: Als signifikante Risikofaktoren für die Entwicklung
sekundär postoperativer bzw. allgemein sekundärer Infektionen
wurden intensivstationärer Aufenthalt von >24h, Operationsdauer,
intrakranielle Fremdmaterialimplantationen und Notfalleingriffe
identifiziert, nicht hingegen Alter, Geschlecht, vorbestehende
Infektionen bzw. Mehrfacheingriffe. 64% der Patienten erhielten
eine perioperative Antibiotikaprophylaxe, überwiegend ein
Erstgeneration-Cephalosporin Cefazolin.
Ohne perioperative Antibiotikaprophylaxe waren gram-negative mit
53% und gram- positive Bakterien mit 37% häufigste Erreger
postoperativer Infektionen. Nach perioperativer
Antibiotikaprophylaxe waren gram-positive mit 45% bzw. gram-
negative Keime mit 43% ursächlich. Der Einsatz einer perioperativen
antibiotischen Prophylaxe verringerte signifikant die stationäre
Verweildauer operierter Patienten. Patienten mit komplikationslosem
postoperativem Verlauf hatten in 60% eine Prophylaxe
erhalten.
Schlussfolgerung: Der Einsatz einer perioperativen
Antibiotikaprophylaxe senkt signifikant die stationäre Verweildauer
und reduziert somit die mögliche Expositionszeit operierter
Patienten mit pathogenen Krankenhauserregern.
Eine perioperative antibiotische Prophylaxe bei 60% der Patienten
mit unkompliziertem postoperativem Verlauf befürwortet den Einsatz
einer perioperativen antibiotischen Prophylaxe, stellt jedoch
keinen vollständigen Schutz zur Vermeidung postoperativer
Infektionen dar.
Schlagwörter: perioperative Antibiotikaprophylaxe; Risikofaktoren postoperativer Infektionen nach neurochirurgischen Eingriffen; Erregerspektrum postoperativer Infektionen