• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Item View
  •   Home
  • Medizin
  • Human- und Zahnmedizin
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vergiftungsbedingte Todesfälle - Retrospektive Analyse von 316 letalen Intoxikationen des Giftinformationszentrums-Nord

Intoxication related fatalitities - Retrospective study of 316 lethal poisonings of GIZ-Nord Poisons Centre Göttingen

by Chrissi Kalentzi
Doctoral thesis
Date of Examination:2013-06-25
Date of issue:2013-06-14
Advisor:PD Dr. Andreas Schaper
Referee:PD Dr. Michael Müller
Referee:Prof. Dr. Martin Oppermann
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-3886

 

 

Files in this item

Name:Todesfälle_END_2013.06.08.pdf
Size:1.64Mb
Format:PDF
ViewOpen

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

The total number of poisonings in Germany is estimated at approximately 150 - 200.000 per year. In Germany, poisoning cases represent 10% of all cases in emergency rooms and intensive care units. To date there are only few structured epidemiological data recorded on intoxication related fatalities in Germany. In the present study poisoning deaths of GIZ-Nord Poisons Centre Göttingen from 01.01.1996 until 31.12.2009 were analyzed retrospectively. Taking toxicovigilance into account, the following questions could be answered to define risk factors for intoxication related fatalities: 1. Are there any seasonal variations? Yes, poisonings and suicidal poisonings with lethal intoxications show seasonal fluctuations with a maximum in spring of almost 30% and the lowest proportion in autumn with about 20%. 2. Is there a special risk in iatrogenic poisoning? Yes, iatrogenic poisonings have the highest mortality-risk-rate of almost 5 ‰ of all iatrogenic exposures, especially regarding parenteral drug application. 3. Are adolescents and senior citizens (patients over 70 years) particularly threatened groups for lethal poisoning? Yes, both populations have special risks for intoxication related fatalities. Especially male adolescents represent a high risk group for fatal intoxications by abuse. 30% of all intoxication related fatalities by abuse were registered among boys. Senior citizens over 70 years represent an age group at risk for intoxication related fatalities. On the one hand, the relative mortality-rate based on all poisoning exposures of this age group reach the highest level of 6 ‰. On the other hand, the suicidal intoxications within this group show a tendency to increase. In addition, this group provides the biggest part of the lethal non-suicidal (unintentional) intoxications with a share of 24% of all unintentional poisoning related deaths. More than 70% of accidental lethal intoxications and 50% of intoxication related deaths by confusion/mistake affect senior citizens, while women are more than 3-times more affected than men. In addition, seniors are particularly at risk for aspiration after the ingestion of detergents, usually in low toxic cosmetics and surfactant chemicals. 4. Do there exist any risks in the occupational setting? Especially in the occupational setting with a high percentage of male cases, there is a high risk concerning the inhalation of toxic gases. Both the employees and the medical rescue personal are at risk: 6% of all hydrogen sulphide exposures lead to death.
Keywords: poisoning death; intoxication related fatalities; fatal poisoning; inappropriate medication use; lethal poisoning in childhood; lethal suicidal poisoning; lethal poisoning in the elderly; occupational poisoning; poisoning by hydrogen sulphide; poisoning saisonality; iatrogenic lethal poisoning; lethal poisoning in adolsecence; intoxication by abuse

Other Languages

Schätzungen über die Gesamtzahl der Vergiftungen in Deutschland belaufen sich auf 150 - 200.000 pro Jahr. In Deutschland machen Vergiftungsfälle 10% der in Notaufnahmen und auf Intensivstationen behandelten Patienten aus. Bis dato gibt es in Deutschland nur wenige strukturiert erfasste epidemiologische Daten von vergiftungsbedingten Todesfällen. In der vorliegenden Arbeit wurden die vergiftungsbedingten Todesfälle aus dem Giftinformationszentrum-Nord (GIZ-Nord) für den Zeitraum vom 01.01.1996 bis einschließlich 31.12.2009 retrospektiv analysiert. Insbesondere vor dem Hintergrund der Toxikovigilanz konnten folgende Fragen zu Risikokonstellationen für letale Vergiftungen durch diese Arbeit beantwortet werden: 1. Gibt es bei den vergiftungsbedingten Todesfällen jahreszeitliche Schwankungen? Ja, die vergiftungsbedingten bzw. suizidalen letalen Intoxikationen zeigen jahreszeitliche Schwankungen mit einem maximalen Anteil im Frühling von knapp 30% und dem geringsten Anteil im Herbst mit etwa 20%. 2. Bergen die iatrogen bedingten Vergiftungen ein besonderes Mortalitätsrisiko? Ja, die iatrogenen Vergiftungen weisen die höchste Mortalitätsrate mit knapp 5 ‰ aller iatrogenen Expositionen auf, vor allem bei parenteraler Arzneimittelapplikation. 3. Stellen Adoleszente (Heranwachsende und Jugendliche) und Senioren über 70 Jahre besonders gefährdete Altersgruppen für letale Intoxikationen dar? Ja, beide Populationen stellen besondere Risikogruppen für vergiftungsbedingte Todesfälle dar. Vor allem männliche Heranwachsende repräsentieren eine Risikogruppe für letale Intoxikationen durch Abusus. 30% aller vergiftungbedingten Todesfälle durch Abusus sind bei männlichen Jugendlichen aufgetreten. Senioren (Männer und Frauen) über 70 Jahre sind eine im hohen Maß gefährdete Altersgruppe für letale Vergiftungen. Einerseits ist die relative Mortalitätsrate bezogen auf alle Expositionen dieser Altersgruppe mit knapp 6 ‰ am höchsten. Andererseits zeigen die suizidalen Intoxikationen bei den Senioren eine zunehmende Tendenz. Außerdem bilden Senioren mit einem Anteil von 24% die Gruppe mit dem größten Anteil an den letalen nicht suizidalen Intoxikationen. Mehr als 70% der akzidentellen letalen Intoxikationen und 50% der letalen Vergiftungen durch Verwechslungen betreffen Senioren, dabei sind Frauen mehr als 3fach häufiger betroffen als Männer. Darüber hinaus sind Senioren durch Aspiration schäumender, prinzipiell niedrig toxischer Kosmetika und tensidhaltiger Chemikalien besonders gefährdet. 4. Gibt es bei den gewerblichen Expositionen besondere Risikokonstellationen? Ja, die gewerblichen Expositionen, die mit einer hohen Männerlastigkeit auftreten, bergen eine hohe letale Intoxikationsgefahr. Vor allem bei den gewerblichen inhalativen Expositionen von toxischen Reizgasen besteht eine Gefährdung für die betroffenen Beschäftigten, aber auch für die nicht selbstgeschützten Ersthelfer: 6% der inhalativen gewerblichen Intoxikationen durch Schwefelwasserstoff endeten letal.
Schlagwörter: vergiftungsbedingte Todesfälle; letale Intoxikationen; potentiell inadäquate Medikamente; letale Vergiftungen im Kindesalter; letale suizidale Vergiftungen; letale Vergiftungen bei Senioren; gewerbliche letale Vergiftungen; Vergiftungen durch Schwefelwasserstoff; Saisonailtät der Vergiftungen; letale iatrogene Intoxikationen; letale Intoxikationen bei Jugendlichen; letale Intoxikationen durch Abusus
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]