Untersuchung der klinischen Wirksamkeit, Pharmakokinetik und Verträglichkeit von Moxifloxacin bei dialysepflichtiger Niereninsuffizienz und ambulant erworbener Pneumonie
Study of clinical efficacy, pharmacokinetics and safety of moxifloxacin in renal failure requiring dialysis and community-acquired pneumonia
by Patrick Bohling
Date of Examination:2015-06-23
Date of issue:2015-06-19
Advisor:Prof. Dr. Sabine Blaschke
Referee:Prof. Dr. Sabine Blaschke
Referee:PD Dr. Andreas Schaper
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Format:PDF
Abstract
English
Summary: Patients receiving dialysis have an increased risk for community-acquired pneumonia (CAP). Due to renal failure, the resulting altered metabolism of drugs and the presence of comorbidities it is important to find an appropriate, safe and effective antibiotic treatment strategy. In this study the efficacy, tolerance and pharmacokinetics of moxifloxacin in dialysis patients were examined who had community-acquired pneumonia or acquired it within 5 days after hospital admission. Pharmacokinetic investigations were used to analyze whether a dosage adjustment or a change of dosing interval in patients receiving dialysis were required. All 21 patients were treated according to the study protocol. 12 patients had end-stage renal disease, 9 suffered from acute renal failure. 81% of patients achieved a complete remission of CAP. The microbiological pathogens were both gram-positive and gram-negative bacteria. Pharmacokinetic data using the HPLC method showed no significant difference between normal renal function and patients receiving dialysis: Peak concentrations of moxifloxacin in dialysis patients were 5 mg/L, nearly the same maximum levels as in healthy persons. The same applies to the base levels after 24 hours (1.3-1.5 mg/L). A significant accumulation of moxifloxacin was not observed. Pharmacokinetics in study patients showed an estimated oral bioavailability of 85%, which was only slightly lower in case of normal renal function. The peak plasma concentrations, the area under the curve and the half-life of moxifloxacin were moderately higher in patients receiving dialysis as compared to values of healthy persons. Good clinical and microbiological efficacy was acquired. Study results revelaed that treatment with moxifloxacin in renal failure patients represents an effective and safe treatment option where change of dosage or dose interval adjustment are not required.
Keywords: moxifloxacin; community-acquierd pneumonia; renal failure; phamacokinetic; dialysis
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Dialysepflichtige Patienten haben ein erhöhtes Risiko für eine ambulant erworbene
Pneumonie. Aufgrund der Niereninsuffizienz und der daraus resultierenden geänderten
Metabolisierung von Medikamenten und dem Vorliegen von Komorbiditäten ist
es von großer Bedeutung, eine geeignete medikamentöse Therapie zu finden, die
sicher und effektiv in der Behandlung ist. In der durchgeführten Untersuchung
wurden die Wirksamkeit, Verträglichkeit und die Pharmakokinetik von Moxifloxacin
bei dialysepflichtigen Patienten geprüft, die eine ambulant erworbene oder eine
innerhalb von 5 Tagen nach stationärer Aufnahme aufgetretene Pneumonie
erworben hatten. Die Pharmakokinetik sollte prüfen, ob eine Dosisanpassung oder
eine Änderung des Dosisintervalls bei dialysepflichtigen Patienten erforderlich ist. Es
wurden in der Studie 21 Patienten untersucht, die nach dem Studienprotokoll
behandelt wurden. Zwölf der Patienten hatten eine terminale Niereninsuffizienz, bei
neun bestand ein akutes Nierenversagen. 81% der Patienten erreichten eine
komplette Remission. Die mikrobiologischen Erreger waren sowohl grampositive als
auch gramnegative Keime. Die mittels HPLC erhobenen pharmakokinetischen Daten
zeigten keinen signifikanten Unterschied zwischen den Daten von Nierengesunden
und Dialysepatienten. Die Spitzenkonzentrationen von Moxifloxacin waren mit 5 mg/L
bei Dialysepatienten im Bereich der Maximalspiegel von Nierengesunden. Dasselbe
gilt für die Talspiegel nach 24 h, die sich zwischen 1,3 - 1,5 mg/L bewegten. Eine
deutliche Kumulation von Moxifloxacin wurde nicht beobachtet. Die Pharmakokinetik
bei den Studienteilnehmern ergab eine geschätzte orale Bioverfügbarkeit von 85 %,
die nur geringfügig niedriger war als bei Nierengesunden. Die maximalen Plasmakonzentrationen,
die area under the curve und die Halbwertszeiten waren während
der Dialyse moderat höher im Vergleich zu Werten von Nierengesunden. Die
klinische und mikrobiologische Wirksamkeit war gut. Aus der Studie kann abgeleitet
werden, dass eine Behandlung mit Moxifloxacin bei niereninsuffizienten Patienten
eine wirksame und sichere Therapieoption darstellt und eine Dosisänderung oder
Anpassung des Dosierungsintervalls nicht erforderlich ist.
Schlagwörter: Moxifloxacin; ambulant erworbene Pneumonie; dialysepflichtige Niereninsuffizienz; Pharmakokinetik