Einfluss von Immunsuppression auf das Überleben und im Verlauf nach Lebertransplantation
Einfluss von Immunsuppression auf das Überleben
Influence of Immunsuppression on survival and long term survival after liver transplantation
Influence of immunsuppression on survival
by Collins Achangwa
Date of Examination:2017-07-05
Date of issue:2017-06-30
Advisor:PD Dr. Thomas Lorf
Referee:PD Dr. Thomas Lorf
Referee:Prof. Dr. Dr. h.c. Michael Oellerich
Files in this item
Name:achangwa.pdf
Size:978.Kb
Format:PDF
Name:achangwa.pdf
Size:978.Kb
Format:PDF
Abstract
English
In summary, it can be said that no differences between tacrolimus and sirolimus could be demonstrated in the present study on the development of certain side effects of immunosuppressants after liver transplantation. On one hand, the total patient population with 128 patients is quite small, and the proportion of patients who received sirolimus is probably too low with fourteen patients, in order to be able to derive a statement. Furthermore, patients, at least temporarily or permanently, receive further immunosuppressants, which in turn have an influence on the occurrence of side effects. As an example, glucocorticoids were mention, which in the first 4 weeks postoperatively 57 patients received and were also administered to 48 patients later, among other drugs. Among the side effects of the glucocorticoids are diabetes mellitus, hypercholesterolemia, hypertriglyceridemia, and hypertension. An effect of glucocorticoids on renal function is not known. Nevertheless, the present analysis shows that the long-term course of patients must also be observed in transplantation medicine, due to the lifelong immunosuppression. Diseases such as renal insufficiency, hypertension or diabetes mellitus can be exacerbated or re-occur, thus reducing the quality of life of liver transplant patients. A further improvement of the patient-specific immunosuppression therapy is necessary. Since the combination of sirolimus or everolimus in combination with mycophenolate mofetil as an immunosuppressive strategy has not been used in liver transplantation so far and in the present study 14 patients with a calcineurin inhibitor-free regime, a larger study would have to be carried out, in other to find out if there will be disadvantages for patients with restricted renal function, diabetes mellitus or arterial hypertension or other physical restrictions.
Keywords: liver transplantation
German
Zusammenfassend lässt sich sagen, dass in der vorliegenden Arbeit kein Unterschied zwischen Tacrolimus und Sirolimus auf die Entstehung bestimmter Nebenwirkungen von Immunsuppressiva nach Lebertransplantation nachgewiesen werden konnte. Zum einen ist das gesamte Patientenkollektiv mit 128 Patienten recht klein und weiterhin ist der Anteil der Patienten, die Sirolimus erhalten haben, mit vierzehn Patienten vermutlich zu gering, um eine Aussage ableiten zu können. Weiterhin erhalten die Patienten, zumindest zeitweise oder auch dauerhaft, weitere Immunsuppressiva, die ihrerseits ebenfalls einen Einfluss auf das Auftreten von Nebenwirkungen haben. Als Beispiel seien an dieser Stelle die Glukokortikoide aufgegriffen, die in den ersten 4 Wochen postoperativ 57 Patienten zusätzlich erhalten haben und im späteren Verlauf 48 Patienten zusätzlich erhalten haben. Zu den Nebenwirkungen der Glukokortikoide zählen unter anderem Diabetes mellitus, Hypercholesterinämie und Hypertriglyzeridämie und die Hypertonie. Eine Auswirkung auf die Nierenfunktion ist bei Glukokortikoiden nicht bekannt. Dennoch weist die vorliegende Analyse darauf hin, dass in der Transplantationsmedizin, bedingt durch die lebenslange Immunsuppression, auch der Langzeitverlauf der Patienten beobachtet wurden muss. Erkrankungen wie Nierenleiden, Hypertonie oder Diabetes mellitus können verschlimmert werden oder neu auftreten und somit die Lebensqualität der lebertransplantierten Patienten senken. Eine weitere Verbesserung der patientenindividuellen Immunsuppressionstherapie ist erforderlich. Da in der Lebertransplantation die Kombination aus Sirolimus oder Everolimus in Kombination mit Mycophenolat-Mofetil als immunsuppressive Strategie bisher nicht zum Einsatz kommt und in der vorliegenden Studie 14 Patienten mit einem Calcineurininhibitor-freien Regime geführt wurden, wäre in einer größeren Studie zu überprüfen, ob sich Nachteile für Patientengruppen mit eingeschränkter Nierenfunktion, Diabetes mellitus oder arterieller Hypertonie bzw. anderen körperlichen Einschränkungen ergeben.
Schlagwörter: Immunsuppression