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Einfluss der präoperativen Gabe des neuen Thrombozytenaggregationshemmers Ticagrelor auf die peri- und postoperative Phase bei koronarchirurgischen Patienten mit Herzlungenmaschine

dc.contributor.advisorBräuer, Anselm Prof. Dr.
dc.contributor.authorMeyer-Albert, Katharina
dc.date.accessioned2018-08-07T11:30:46Z
dc.date.available2018-08-16T22:50:03Z
dc.date.issued2018-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-002E-E470-5
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.53846/goediss-7000
dc.language.isodeude
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.ddc610de
dc.titleEinfluss der präoperativen Gabe des neuen Thrombozytenaggregationshemmers Ticagrelor auf die peri- und postoperative Phase bei koronarchirurgischen Patienten mit Herzlungenmaschinede
dc.typedoctoralThesisde
dc.title.translatedPerioperative outcomes of cardiac surgery patients with ongoing ticagrelor therapy: boon and bane of a new drugde
dc.contributor.refereeRiggert, Joachim PD Dr.
dc.date.examination2018-08-07
dc.description.abstractgerDas Ziel dieser Studie war es festzustellen, welchen Einfluss die präoperative Gabe von Ticagrelor, verglichen mit Clopidogrel, bis zur ACB-Operation auf die perioperative Pha-se bei koronarchirurgischen Patienten hat. Nach derzeitiger Kenntnis existieren keine Da-ten über die Effekte von Ticagrelor auf das perioperative Outcome koronarchirurgischer Patienten, bei denen ein präoperatives Absetzen der Medikation nicht möglich war. Der Schwerpunkt dieser Dissertation liegt auf der retrospektiv statistischen Untersuchung und Beurteilung perioperativer Blutungskomplikationen, Re-Thorakotomien sowie der Gabe von Erythrozyten- und Thrombozytenkonzentraten und Gerinnungsfaktoren bei Pa-tienten mit einer ACB-Operation. Fazit dieser Studie ist, dass herzchirurgische Patienten, die mit einer DAPT mit Ticagrelor bis zum Zeitpunkt der Operation behandelt wurden, assoziiert waren mit einem signifikant erhöhten Blutverlust, verglichen mit herzchirurgischen Patienten, die mit einer DAPT mit Clopidogrel bis zum Zeitpunkt der Operation behandelt wurden. Zudem wiesen die Pati-enten der Ticagrelor-Gruppe einen statistisch signifikanten erhöhten Bedarf an Bluttrans-fusionen und Gerinnungsfaktoren auf. Die Rate an Re-Thorakotomien war in der Ticag-relor-Gruppe ebenfalls erhöht, eine statistische Signifikanz lag jedoch für diese Beobach-tung nicht vor. Da die Studie der vorliegenden Dissertation ein relativ kleines Patientenkollektiv aufweist, ist es notwendig, größere Studien durchzuführen, um die zuvor beschriebenen Beobach-tungen zu bestätigen.de
dc.description.abstractengTicagrelor is a novel reversible platelet inhibitor at P2Y12 receptor used in patients with acute coronary syndrome and patients undergoing percutaneous coronary interventions. Unlike clopidogrel, ticagrelor has a quicker offset of action, and therefore, it seems that platelet function recovers faster on discontinuation of therapy. These drugs sometimes cannot be stopped before coronary artery bypass grafting due to the risk of stent thrombosis or in case of emergency operations. Therefore, we investigated whether the continued preoperative use of ticagrelor influences the perioperative course of cardiac surgical patients. The perioperative course and clinical outcomes of patients preoperatively receiving ticagrelor + acetylsalicylic acid (ASA) (n = 32) or clopidogrel + ASA (n = 49) until cardiac surgery, performed at University of Goettingen between January 2012 and December 2012, were studied. The study was designed as a retrospective observational study. The observation period started with the surgery and ended after 3 days. P < 0.05 was considered statistically significant. Preoperative data and intraoperative characteristics were almost similar among the groups. In the first 24 h, the median blood loss was 850 [780-1600] ml in the ticagrelor group and 680 [400-860] ml in the clopidogrel group (P = 0.0006). Furthermore, the median red blood cell transfusion (P = 0.0031), the median pooled platelet transfusion (P = 0.0012), the median prothrombin complex concentrate use (P = 0.0114) and the median fibrinogen use (P = 0.0118) were significantly higher in the ticagrelor group compared with the clopidogrel group. However, there was no statistical significance between the two groups regarding intensive care unit and hospital stay, mechanical ventilation time, incidence of acute kidney injury and mortality. Hence, a tendency towards more rethoracotomies due to bleeding in the ticagrelor group was observed (P = 0.0632). In cardiac surgical patients who are treated with ticagrelor + ASA until surgery, ticagrelor therapy is associated with a significantly higher blood loss, a significantly higher use of blood products and coagulation factors and higher incidence of rethoracotomies for bleeding compared with patients treated with clopidogrel + ASA.de
dc.contributor.coRefereeOppermann, Martin Prof. Dr.
dc.subject.gerTicagrelorde
dc.subject.gerACB Operationde
dc.subject.gerDAPTde
dc.subject.engticagrelorde
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-11858/00-1735-0000-002E-E470-5-6
dc.affiliation.instituteMedizinische Fakultätde
dc.subject.gokfullNachschlagewerke {Medizin} (PPN620300566)de
dc.description.embargoed2018-08-16
dc.identifier.ppn102846505X


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