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Probleme aus Sicht von Lehrkräften im Fach Gesellschaftslehre – eine quantitative Untersuchung

Teachers' Problems when Teaching Gesellschaftslehre (Civic Education, History, Geography) – a Quantitative Study

by Marcel Grieger
Master thesis
Date of Examination:2016-05-15
Date of issue:2020-05-29
Advisor:Prof. Dr. Monika Oberle
Referee:Prof. Dr. Monika Oberle
Referee:Prof. Dr. Kerstin Rabenstein
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-7912

 

 

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Format:PDF
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Abstract

English

It was the purpose of this master’s thesis to gain insight into the problems of the interdisciplinary subject Social Studies at Integrated Comprehensive Schools from the teachers’ point of view. For this purpose, an electronic questionnaire was sent to all respective schools (n = 89) in Lower Saxony. An overall of (n = 114) cases were included in the analysis. Contrary to prior research, insufficient education, the subject’s properties and teaching materials are stated as the main obstacles. Women show less interest in the sub-disciplines Politics, Geography and Economics by a majority and have significantly more issues with regard to education. The older and more experienced teachers are, the fewer problems they seem to have. By contrast, particularly younger teachers are more willing to participate in further training. In accordance with earlier research, lack of time during preparation and while in class have been confirmed, as well as the minimal opposition from students towards the subject. In the aggregate, teachers do trust themselves to teach competently within the combined subjects. Organisational matters and lack of cooperation are not significant. An item-battery, which tests knowns problems in a closed-ended way, was employed for the first time and can be used further, pending minor modifications. This paper provides basic research for developing a measuring instrument for self-efficacy beliefs of (prospective) teachers. In the face of multifaceted problems, signs are growing for a need of revising teacher education throughout all three stages.
Keywords: Social Studies; teachers; problems; self-efficacy beliefs; questionnaire; coding

German

Das Anliegen dieser Masterarbeit war es, einen Einblick in die Erfahrung und Probleme des fächerübergreifenden Unterrichtsfachs Gesellschaftslehre an Integrierten Gesamtschulen aus Sicht der Lehrpersonen zu gewinnen. Dazu wurde eine elektronische Umfrage an alle betreffenden Schulen (n = 89) in Niedersachsen versendet. Ins-gesamt wurden (n = 114) Fälle in die Auswertung einbezogen. Entgegen bisheriger Untersuchungen werden unge-nügende Ausbildung, die Beschaffenheit des Fachs und Unterrichtsmaterialien als die zentralen Hindernisse genannt. Frauen zeigen mehrheitlich weniger Interesse an den Teildisziplinen Politik, Geografie und Wirtschaft und haben signifikant mehr Probleme in Bezug auf die Ausbildung. Je älter und erfahrener Lehrkräfte sind, des-to weniger Probleme scheinen sie zu haben. Dagegen sind insbesondere junge Lehrer eher bereit, an Fortbildun-gen teilzunehmen. Im Einklang mit früherer Forschung werden fehlende Zeit bei der Planung und im Unterricht ebenso bestätigt, wie die geringe Ablehnung des Faches durch die Lernenden. Im Ganzen trauen sich Lehrkräfte durchaus zu, kompetent im Fächerverbund zu unterrichten. Organisatorische Probleme und mangelnde Koope-ration sind nicht bedeutend. Eine erstmalig erprobte Item-Batterie, die bekannte Probleme geschlossen abfragt, kann unter leichten Anpassungen weiterverwendet werden. Für die Entwicklung des Messinstruments zur Selbst-wirksamkeitserwartung (angehender) Lehrkräfte leistet die Arbeit Grundlagenforschung. Angesichts der vielfälti-gen Probleme verdichten sich die Hinweise, dass die Lehrerausbildung in allen drei Phasen einer Revision bedarf.
Schlagwörter: Gesellschaftslehre; Lehrkräfte; Probleme; Selbstwirksamkeitserwartungen; Fragebogen; Kodieren
 

Statistik

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