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Entwicklung Kumulativen Rehearsals als Gedächtnisstrategie

Funktionale längsschnittliche Entwicklungsanalysen

The Development of Cumulative Rehearsal as a Memory Strategy

Longitudinal Analysis of Developmental Processes

by Martin Lehmann
Doctoral thesis
Date of Examination:2007-05-02
Date of issue:2007-11-13
Advisor:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
Referee:Prof. Dr. Marcus Hasselhorn
Referee:PD Dr. Dietmar Grube
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-237

 

 

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Name:lehmann.pdf
Size:632.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
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Abstract

English

Rehearsal processes have been shown to undergo developmental changes between the age of 8 and 12. These changes can be observed both in terms of the implementation and the execution of rehearsal. In the course of the elementary school years and thereafter children show a transition from relatively passive to more active forms of rehearsal (i.e. cumulative rehearsal). The present dissertation contains two recently published longitudinal studies that employ rehearsal development between 8 and 10. The first study provides analyses about qualitative changes in rehearsal behavior, focusing on the characteristics of more sophisticated rehearsal usage. The second study evaluates quantitative changes in rehearsal behavior concerning the intensity of the adopted strategies when working on a free-recall task. Furthermore, a third study is conducted to examine the recall consequences of the observed qualitative and quantitative changes. The results of the threes studies reveal that rehearsal development is characterized by both variability and adaptivity. This seems to be valid for strategy choice and strategy implementation, respectively. In addition, all three studies suggest a close correspondence between advanced memorization processes and subsequent recall processes.
Keywords: memory strategies; rehearsal; free recall; memory development; memory capacity

Other Languages

Im Rahmen von Gedächtnisanforderungen unterliegen Einsatz und Ausführung verbaler Wiederholstrategien (Rehearsal) bei Kindern zwischen 8 und 12 Jahren entwicklungsbedingten Veränderungen. Im Verlauf der Grundschuljahre findet ein Wechsel von eher passiven hin zu aktiveren Formen (kumulatives Rehearsal) dieser Gedächtnisstrategie statt. In der vorliegenden Dissertation werden zwei eigene unlängst publizierte längsschnittlich angelegte Studien und eine weiterführende Untersuchung zur Entwicklung von Rehearsal bei Kindern zwischen 8 und 10 Jahren dargestellt. Die im Rahmen dieser Arbeit durchgeführten Entwicklungsanalysen verfolgen drei Untersuchungsstränge. Der erste behandelt qualitative Veränderungen des Rehearsals, im Sinne von Veränderungen der Güte fortgeschrittenen strategischen Verhaltens. Der zweite Untersuchungsstrang befasst sich mit quantitativen Veränderungen, die die Häufigkeit des Einsatzes strategischen Verhaltens betreffen. Der dritte Untersuchungsstrang prüft schließlich die Reproduktionskonsequenzen dieser qualitativen und quantitativen Veränderungen. Über alle Analysen hinweg wird deutlich, dass sich die Entwicklung der Gedächtnisstrategie Rehearsal durch Variabilität und Adaptivität in der Strategiewahl und im Strategieeinsatz auszeichnet. Zusätzlich zeigen die durchgeführten Studien, dass eine enge Parallelität zwischen fortgeschrittenen Lernprozessen und den nachfolgenden Abrufprozessen besteht.
Schlagwörter: Gedächtnisstrategien; Rehearsal; Free Recall; Gedächtnisentwicklung; Gedächtniskapazität
 

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