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Bewertung der akademischen Allgemeinmedizin

Eine schriftliche Befragung von Hochschulprofessoren an den deutschen medizinischen Fakultäten

Attitudes towards academic family medicine

A survey among opinion leaders at German medical schools

by Tanja Josupeit
Doctoral thesis
Date of Examination:2003-01-06
Date of issue:2002-07-05
Advisor:Prof. Dr. Wolfgang Himmel
Referee:Prof. Dr. Wolfgang Himmel
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-679

 

 

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Name:josupeit.pdf
Size:537.Kb
Format:PDF
Description:Dissertation
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Abstract

English

Introduction: Health care reforms (not only) in Germany rely on a strengthening of primary medical care and family medicine. The discipline of family medicine, however, is not well established at German universities. Objectives: To explore the perceptions and attitudes towards education and research in family medicine of opinion leaders in German medical schools. Methods: Postal survey, using a standardized questionnaire among all academic deans and chairs of internal medicine, surgery, pediatrics, gynecology and psychiatry at the 37 medical schools in Germany. Results: The response rate was 79% (474/596). Most respondents (87%) appreciated the role of family physicians in the German health care system. Two- thirds preferred family physicians, compared to specialists, to deal with primary care problems and about 50% considered them as highly competent in treating patients with chronic and progressive diseases. Nearly half of the respondents (223/464) perceived the importance of primary care research as superior or equal to other disciplines, but 85% juged its quality as inferior. A similar tendency could be detected for the importance and quality of basic medical education (BME): Nearly all persons showed respect for BME in family medicine, its quality, however, was assessed inferior compared to other medical specialties by one-third (138/468). A majority (312/468) supported a strengthening of family practice at German universities; particularly chairs of psychiatry departments (80%) while their colleagues from internal medicine were less supportive (53%). A multiple regression analysis showed that respondents with positive attitudes towards primary care were more likely to support the strengthening of family practice at universities (OR 2,6; 95%-KI 1,6-4,3). This was also true for participants with positive regard for primary care research (OR 5,5; 95%-KI 2,9-10,4). Conclusion: In spite of the overall positive attitudes of academic opinion leaders towards family practice, the discipline still has to strengthen its position in medical schools by improving the quality of research and medical education.
Keywords: family medicine; medical schools; academic medicine; medical education; research; postal survey; primary care

Other Languages

Hintergrund: Reformen im Medizinstudium und Gesundheitswesen fordern eine Aufwertung der Allgemeinmedizin. Trotz langjähriger Diskussionen ist das Fach an den meisten Universitäten noch immer unzureichend etabliert. Fragestellung: Wie bewerten innerfakultäre Entscheidungsträger an den deutschen medizinischen Hochschulen die akademische Allgemeinmedizin? Methode: Standardisierte schriftliche Befragung aller Dekane und Abteilungsdirektoren für Innere Medizin, Chirurgie, Pädiatrie, Gynäkologie und Psychiatrie/Psychosomatik an den 37 deutschen medizinischen Fakultäten. Ergebnisse: 79% (474/596) der angeschriebenen Hochschullehrer nahmen an der Befragung teil. Die überwiegende Mehrheit (87%) bescheinigte der Allgemeinmedizin eine wichtige Aufgabe im deutschen Gesundheitswesen. Zwei Drittel der Befragten hielten Spezialisten für weniger geeignet als Allgemeinärzte, die primärärztliche Versorgung sicherzustellen und 50% hielten den Allgemeinarzt für besonders geeignet, Patienten mit chronischen und fortschreitenden Erkrankungen zu betreuen. Während fast die Hälfte der Teilnehmer (223/464) die Bedeutung allgemeinmedizinischer Forschung als anderen Fächern gleichwertig einschätzte, waren es für die Qualität allgemeinmedizinischer Forschung nur 14%. Auch die Qualität allgemeinmedizinischer Lehre bewertete lediglich jeder Dritte (138/468) als anderen Fächern vergleichbar. Zwei Drittel der Befragten (314/468) befürworteten eine Stärkung der Allgemeinmedizin im Studium. In der multivariaten Analyse waren an einer Stärkung der Allgemeinmedizin besonders Professoren interessiert, die eine positive Einstellung zur Primärmedizin hatten (Odds ratio [OR] 2,6; 95%-Konfidenzintervall [KI] 1,6-4,3) und die wissenschaftliche Allgemeinmedizin vergleichsweise positiv bewerteten (OR 5,5; 95%-KI 2,9-10,4). Im Vergleich zu ihren Kollegen aus Psychiatrie/ Psychosomatik waren die Professoren aus der Inneren Medizin seltener an einer Stärkung interessiert (OR 0,48; 95%-KI 0,3-0,8). Schlussfolgerungen: Obwohl bei Dekanen und Abteilungsdirektoren eine positive Grundstimmung dominierte, muss die akademische Allgemeinmedizin auch in Zukunft durch die Qualität ihrer Beiträge zu Forschung und Lehre zu ihrer Akzeptanz an den Universitäten beitragen.
Schlagwörter: Allgemeinmedizin; Hochschule; Studium; Ausbildung; Forschung; Lehre; postalische Befragung
 

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