Playgoing in Early Modern London After Shakespeare (1616-1642)
von Tim-Christoph Tröger
Datum der mündl. Prüfung:2016-09-05
Erschienen:2016-09-21
Betreuer:Prof. Dr. Ralf Haekel
Gutachter:Prof. Dr. Ralf Haekel
Gutachter:Prof. Dr. Barbara Schaff
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Zusammenfassung
Englisch
The central aim of this thesis was firstly to reconstruct the socio-cultural field within which dramatic plays were originally produced between the year of Shakespeare's death in 1616 and the fatal closure of all playhouses in 1642. Using a wide range of contemporaneous data and thus reconstructing the historical context by taking a contemporary perspective, the thesis analyses who the people were for whom Shakespeare's successors wrote their plays to be performed on London's public and private stages. In addition to this, the thesis highlights what playgoing in general was like in Early Modern London during a period which has largely been neglected by modern scholarship. It illustrates who exactly went to the theatres in these years and how these playgoers and their expectations towards the stage were shaped by a wide range of constantly shifting cultural, political and social circumstances (e.g. bear-baiting, prostitution, executions etc.). In addition to this, another main objective of this thesis was secondly to examine how the Caroline playwrights John Ford, Richard Brome and James Shirley acknowledged their audiences and commented upon internal and external factors conditioning the development of professional acting and playwriting by means of metatheatrical and self-reflexive framing devices, i.e. prologues and epilogues.
Keywords: Caroline Drama; John Ford; Richard Brome; James Shirley; Playgoing; Bearbaiting; Theatrum Mundi; Prologue; Epilogue; Metadrama; Metatheatricality; London; Early Modern Drama
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Das Hauptziel der Arbeit ist die Rekonstruktion der sozialen und kulturellen Rahmenbedingungen, unter denen dramatische Stücke zwischen Shakespeares Tod im Jahre 1616 und der Schließung der Theater im Jahre 1642 produziert wurden. Mithilfe einer Vielfalt zeitgenössischer Quellen erfolgt eine Rekonstruktion des historischen Kontextes aus zeitgenössischer Sicht. Die Arbeit analysiert wer die Menschen waren, für die Shakespeares Nachfolger ihre Stücke für die öffentlichen und privaten Bühnen Londons schrieben. Des Weiteren stellt die Arbeit dar, wie der Gang ins Theater in einer bisher von der Forschung nur wenig beachteten Epoche aussah und zeigt auf, wer genau in diesen Jahren ins Theater ging und wie diese Zuschauer und ihre Erwartungen an die Bühne durch eine Vielzahl externer und stetig wechselnder kultureller, politischer und sozialer Faktoren (z.B. Bärenhatzen, Prostitution, Hinrichtungen etc.) beeinflusst wurden.
Zudem liegt ein weiteres Hauptaugenmerk der Arbeit darauf, wie die drei Autoren John Ford, Richard Brome und James Shirley in den Prologen und Epilogen zu ihren Stücken die Gegenwart der Zuschauer thematisiert und die Entwicklung des frühneuzeitlichen Theaters metadramatisch und selbstreflexiv angesprochen haben.