Günter Grass und die bildende Kunst
Eine interdisziplinäre Untersuchung der Schaffensjahre 1947 bis 1977
Günter Grass and the Visual Arts
An Interdisciplinary Study of the Creative Period between 1947 and 1977
by Viktoria Krason
Date of Examination:2017-06-22
Date of issue:2019-05-24
Advisor:Prof. Dr. Dr. Heinrich Detering
Referee:Prof. Dr. Dr. Heinrich Detering
Referee:Prof. Dr. Horst Bredekamp
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Name:GRASS_BILDENDE_KUNST_KRASON.pdf
Size:10.6Mb
Format:PDF
Abstract
English
Prior to embarking on his literary career Günter Grass had studied visual arts from 1948 to 1955. Modelling and drawing would accompany his writings thereafter, with drawings and sculptures, metaphors and allegories mingling in motifs that permeate his entire oeuvre. Not only are they part of a creative process, they are also a mainstay that underpins an overarching aesthetic, interlinked through references between the texts and his own artworks as well as those of others, not to mention the graphic artwork included in the books. The study focuses on the expression of the imagery employed by the visual artist and writer during his studies. It explores the significance of works of classical modernism within this process and concludes that Cubism and Surrealism were crucial contributing factors in Grass’s dissecting analyses of his subject matter and his confrontations with essentially dissimilar objects on the page. By way of example the study examines the migrations of six motifs within the ambit of the "Danzig Trilogy" as well as the "Diary of a Snail" and "The Flounder" through various literary genres and forms of artistic expression. It looks at the interactions between writing and drawing as well as the effects of their interlinking in Grass’s publications. Writing in, and with, images rich in contradiction adds yet another plane, one that is borne by visual associations and illustrates paradoxical correlations, without offering explanatory accounts.
Keywords: intermediality; word-and-image; word and image relationships; imagery; book design; book art; illustration; graphic arts; double talent; post-war period; classic modern art; Expressionism; Cubism; Surrealism; abstraction; figuration; animals; "The Tin Drum"; "Dog Years"; "Danzig Trilogy"; "From a Diary of a Snail"; "The Flounder"
German
Günter Grassʼ literarischer Karriere geht 1948 bis 1955 ein Studium der bildenden Kunst voraus. Das Modellieren und Zeichnen begleitet fortan sein Schreiben: Zeichnungen und Plastiken, Metaphern und Allegorien berühren sich in Motiven, die sein Gesamtwerk durchziehen. Sie sind nicht nur Teil eines kreativen Prozesses, sondern sind ebenso – verknüpft durch Bezüge der Texte zu eigenen und fremden Kunstwerken wie auch den Büchern beigefügte Grafiken – Grundlage einer übergreifenden Ästhetik. Die Untersuchung widmet sich der Ausprägung der Bildsprache des bildenden Künstlers und Schriftstellers während seines Studiums. Sie fragt nach der Bedeutung von Werken der Klassischen Moderne in diesem Prozess und kommt zu dem Schluss, dass Kubismus und Surrealismus entscheidend beigetragen haben zu Grassʼ zergliedernder Analysen des Gegenstands und seinen Konfrontationen wesensfremder Objekte auf einem Blatt. Exemplarisch beleuchtet die Studie die Wanderungen von sechs Motiven im Umkreis der „Danziger Trilogie“ sowie des „Tagebuchs einer Schnecke“ und des „Butt“ durch verschiedene literarische Gattungen und künstlerische Ausdrucksformen. Auf diese Weise untersucht sie die Wechselwirkungen zwischen dem Schreiben und Zeichnen genauso wie die Effekte ihrer Verzahnung in Grassʼ Publikationen: Das Schreiben in und mit widerspruchsreichen Bildern fügt ihnen eine Ebene hinzu, die von visuellen Assoziationen getragen wird und paradoxe Zusammenhänge veranschaulicht, ohne ihre Erklärung mitzuliefern.
Schlagwörter: Intermedialität; Wort-Bild-Beziehungen; Bildlichkeit; Buchgestaltung; Buchkunst; Illustration; Grafik; Doppelbegabung; Nachkriegszeit; Klassische Moderne; Expressionismus; Kubismus; Surrealismus; Abstraktion; Gegenständlichkeit; Tiere; "Die Blechtrommel"; "Hundejahre"; "Danziger Trilogie"; "Aus dem Tagebuch einer Schnecke"; "Der Butt"