Nanotechnologie im Kontext einer Bildung für nachhaltige Entwicklung: Vom Konzept zur curricularen Innovation für den Chemieunterricht
Nanotechnology in the Context of an Education for Sustainable Development: From Basic Concepts to Curricular Innovations for School Chemistry Education
by Janina Elisabeth Dege
Date of Examination:2019-07-10
Date of issue:2019-08-02
Advisor:Prof. Dr. Thomas Waitz
Referee:Prof. Dr. Thomas Waitz
Referee:Prof. Dr. Dietmar Stalke
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Name:Dissertation_JDege.pdf
Size:3.83Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
With the growing number of challenges that humankind is currently facing, the need for diverse solutions and possible courses of action is increasing. Two elements are necessary for sustainable development in the economy, the environment and social life. On the one side it is essential that innovations are promoted which are not harmful for the environment but protect it, economically profitable and useful for us humans. With regards to this, developments in the field of nanotechnology have potential to fit these criteria. On the other hand, it is fundamentally important to convey professional competences for example from the field of nanotechnology in the school setting to fully use its potential. Additionally, people have to become able to participate in the public discourse surrounding a sustainable development. In order to achieve this, new technologies should be integrated in an education for sustainable development in school curricula. How this can be achieved using the example of nanotechnology in experimental chemistry classes will be discussed from several points of view in this thesis.
Keywords: Nanotechnology; Education for Sustainable Development; School Chemistry Education
German
Mit einer wachsenden Anzahl von Herausforderungen, die die Menschheit zu bewältigen hat, steigt die Notwendigkeit von vielfältigen Lösungs- und Handlungsoptionen. Um eine nachhaltige Entwicklung der Wirtschaft, der Umwelt und des gesellschaftlichen Lebens zu gewährleisten, sind zwei Elemente unabdingbar. Zum einen ist es essentiell, dass Innovationen gefördert werden, die umweltverträglich bzw. umweltschutzfördernd, ökonomisch rentabel und dem Menschen von Nutzen sind. In diesem Zusammenhang bieten die Entwicklungen aus dem Bereich der Nanotechnologie ein hohes Potenzial. Daran anschließend ist es zum anderen von großer Bedeutung, dass das Vermitteln von fachlichen Kompetenzen bspw. aus dem Bereich der Nanotechnologie bereits im schulischen Unterricht verankert wird, um dieses Potenzial umfassend ausschöpfen zu können. Darüber hinaus sollen Menschen dazu befähigt werden, aktiv an öffentlichen Diskursen einer nachhaltigen Entwicklung teilzuhaben. Um dies zu erreichen, sollten neue Technologien im Kontext einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Bildungspläne bzw. Curricula implementiert werden. Wie dies am Beispiel der Nanotechnologie konkret vor allem für den experimentellen Chemieunterricht erfolgen kann, soll die vorliegende Arbeit von mehreren Standpunkten aus beleuchten.
Schlagwörter: Nanotechnologie; Bildung für nachhaltige Entwicklung; Chemieunterricht