• Deutsch
    • English
  • Deutsch 
    • Deutsch
    • English
  • Einloggen
Dokumentanzeige 
  •   Startseite
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Sozialwissenschaftliche Fakultät
  • Asienforschung (CeMEAS & CeMIS)
  • Dokumentanzeige
  •   Startseite
  • Rechts-, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
  • Sozialwissenschaftliche Fakultät
  • Asienforschung (CeMEAS & CeMIS)
  • Dokumentanzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Closer to the self while far from home

A longitudinal study about Chinese students’ experiences in Germany

von Lili Jiang
Dissertation
Datum der mündl. Prüfung:2021-06-18
Erschienen:2022-01-04
Betreuer:Prof. Dr. Axel Schneider
Gutachter:Prof. Dr Axel Schneider
Gutachter:Prof. Dr. Gabriele Rosenthal
crossref-logoZum Verlinken/Zitieren: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-8997

 

 

Dateien

Name:JIANG_Dissertation_Closer to the self while ...pdf
Size:4.64Mb
Format:PDF
ViewOpen

Lizenzbestimmungen:


Zusammenfassung

Englisch

This dissertation explores the changing identity and sense of belonging of a group of master’s students from the People’s Republic of China during their stay in Germany. Its main purpose is to understand how the students perceived their attachment to China politically, culturally, and ethnically and how these perceptions gradually changed during their experiences in Germany, where they developed different strategies to negotiate their identity and belonging. The study applied a combination of a longitudinal method and a biographical narrative interview method to track 25 Chinese students’ lived experiences and their change processes from their first semester in Germany until after they graduated, in order to capture critical moments in their transitions. The dissertation provides longitudinal evidence that reveals the complex and multi-layered nature of the changing progress of these students’ identities. It also supports the idea that the students’ transcultural experiences in Germany may have helped them to “unlearn” a normalized concept of “Chineseness,” which was partially imbued by the Patriotic Education Campaign in China from the 1990s, and to go beyond their state-bound national loyalty to postulate a potential transcultural position in today’s world.
Keywords: Chinese Students; identity
 

Statistik

Hier veröffentlichen

Blättern

Im gesamten BestandFakultäten & ProgrammeErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTypIn dieser FakultätErscheinungsdatumAutorBetreuer & GutachterBetreuerGutachterTitelTyp

Hilfe & Info

Publizieren auf eDissPDF erstellenVertragsbedingungenHäufige Fragen

Kontakt | Impressum | Cookie-Einwilligung | Datenschutzerklärung
eDiss - SUB Göttingen (Zentralbibliothek)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]
Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek | Georg-August Universität
Bereichsbibliothek Medizin (Nur für Promovierende der Medizinischen Fakultät)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (allg. Fragen)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (Fragen zu open access/Parallelpublikationen)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Bitte ersetzen Sie das "_AT_" durch ein "@", wenn Sie unsere E-Mail-Adressen verwenden.]