Der Wunsch nach Urlaubsreisen in Abhängigkeit von Lebenszufriedenheit und Sensation Seeking
Entwicklung und Anwendung eines Modells der Urlaubsreisemotivation
Holiday travel, life satisfaction and sensation-seeking
A new model for assessing holiday trip motivation
by Tobias Reeh
Date of Examination:2005-04-27
Date of issue:2005-05-27
Advisor:Prof. Dr. Werner Kreisel
Referee:Prof. Dr. Werner Kreisel
Referee:Prof. Dr. Gerhard Ströhlein
Files in this item
Name:reeh.pdf
Size:2.06Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
Abstract
English
In order to better understand the motivational forces that lead people to go on holiday trips, this research into patterns of holiday making challenges established thought. Instead of believing that tourism is driven by a complex aggregate of interests, it assumes that the choice of a holiday destination largely depends on two central constructs: firstly, how individuals evaluate their personal situation (life satisfaction) and secondly, their inclination to experience new and unusual situations (sensation-seeking). Empirical evaluation therefore focuses on the interrelationships between strength of motivation (drive), the underlying motives for holiday-making, the range and types of holidays taken, and the actual holiday landscapes of the destination (selected incentives). It also assesses the connection between intent (plans to go on holiday) and actual implementation (persistence). Data are based on a postal questionnaire (n=204), which used own as well as established instruments of assessment. Scales were developed for measurement, resulting in an independent questionnaire for measuring holiday travel motivation (FUM). Findings show that holiday motivation drive in the sense of craving a holiday - is directly related to two factors: general contentedness with life and inclination towards sensation-seeking. Findings also suggest that personal background plays an important role in shaping holiday motivation, in that people of different backgrounds look for different things in their holidays. While people less content with their lives look towards their holiday to provide compensation, sensation-seekers seem to look for new and thrilling experiences per se. The latter are also more consistent in terms of implementation, with a generally greater likelihood to actually take a holiday. Two examples serve to highlight the close relationship between drive and implementation in the context of tourism. One is drawn from tourism marketing, the other from spatial planning. Finally, options are discussed for using this psycho-geographic model of tourist drive in the further analysis of tourist motivation.
Keywords: holiday motivation; modelling; life satisfaction; sensation seeking
Other Languages
Um den Wunsch nach Urlaubsreisen besser verstehen zu können, rückt die Arbeit von der in der Tourismusforschung verbreiteten Vorstellung einer hoch aggregierten Theorie der Urlaubsreisemotivation ab. Stattdessen wird ein Erklärungsmodell entwickelt, das den Wunsch nach Urlaubsreisen durch zwei zentrale Konstrukte beeinflusst sieht. Interindividuelle Unterschiede in der Urlaubsreisemotivation hängen hiernach maßgeblich von der Bewertung der eigenen Lebenssituation ( Lebenszufriedenheit ) sowie von der persönlichen Neigung zu explorativem Verhalten ( Sensation-Seeking ) ab. Die anschließende empirische Überprüfung des Modells geht diesen Zusammenhängen hinsichtlich der Stärke der Urlaubsreisemotivation (Antriebsstärke), den Urlaubsreisemotiven, -typen, -arten und -landschaften (selektierte Antriebsziele) sowie den Urlaubsreiseabsichten und der faktischen Urlaubsreiserealisierung (Antriebspersistenz) nach. Die Daten resultieren aus einer postalischen Befragung (n=204) mittels etablierter sowie selbst konstruierter Erhebungsinstrumente. Die entwickelten Skalen bringen hierbei den eigenständigen Fragebogen zur Messung der Urlaubsreisemotivation (FUM) hervor. Für die Antriebsstärke zeigt sich bei geringerer Lebenszufriedenheit respektive großer Neigung zum Sensation-Seeking ein ausgeprägter Wunsch nach Urlaubsreisen. Bei den selektierten Antriebszielen ist festzustellen, dass ein niedriger Lebenszufriedenheitswert Ziele im Sinne eines dialektisch-kompensatorischen Verhältnisses und ein hoher Sensation-Seeking-Wert Ziele im Sinne eines dialektisch-ergänzenden Verhältnisses von Alltags- und Urlaubserleben zur Folge hat. Hinsichtlich der Antriebspersistenz wird deutlich, dass insbesondere Personen mit hohen Sensation-Seeking-Werten über einen zeitlich stabilen Antrieb verfügen, eine Urlaubsreise unternehmen zu wollen. Aus der Erkenntnis, dass Handlungsantrieb und Handlungsrealisierung im touristischen Kontext eng aufeinander aufbauen, werden die gewonnenen Erkenntnisse an zwei Anwendungsbeispielen (aus dem Tourismusmarketing und der Raumplanung) demonstriert. Schließlich werden Möglichkeiten aufgezeigt, wie das vorliegende psychogeographische Erklärungsmodell der Urlaubsreisemotivation zur weiteren Analyse des touristischen Antriebsverhaltens eingesetzt werden kann.
Schlagwörter: Urlaubsreisemotivation; Modellentwicklung; Lebenszufriedenheit; Sensation Seeking