• Deutsch
    • English
  • English 
    • Deutsch
    • English
  • Login
Item View 
  •   Home
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Mathematik und Informatik (inkl. GAUSS)
  • Item View
  •   Home
  • Naturwissenschaften, Mathematik und Informatik
  • Fakultät für Mathematik und Informatik (inkl. GAUSS)
  • Item View
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individuelle Curricula von Lehrkräften in der Algebra

Individual Curricula of Secondary Teachers on Algebra

by Julia Meinke
Doctoral thesis
Date of Examination:2016-06-16
Date of issue:2016-08-04
Advisor:Prof. Dr. Stefan Halverscheid
Referee:Prof. Dr. Ina Kersten
Referee:Prof. Dr. Andreas Eichler
crossref-logoPersistent Address: http://dx.doi.org/10.53846/goediss-5787

 

 

Files in this item

Name:16-Dissertation_JM_Veröffentlichung.pdf
Size:4.08Mb
Format:PDF
Description:Dissertation
ViewOpen
Name:Leitfaden.pdf
Size:148.Kb
Format:PDF
Description:Anhang 1
ViewOpen
Name:Anhang2.zip
Size:2.38Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 2
ViewOpen
Name:Anhang3.zip
Size:119.Kb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 3
ViewOpen
Name:Anhang4.zip
Size:227.Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 4
ViewOpen
Name:Anhang5.zip
Size:3.68Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 5
ViewOpen
Name:Anhang6.zip
Size:3.41Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 6
ViewOpen
Name:Anhang7.zip
Size:3.38Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 7
ViewOpen
Name:Anhang8.zip
Size:18.9Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 8
ViewOpen
Name:Anhang9.zip
Size:31.8Mb
Format:OCTET-STREAM
Description:Anhang 9
ViewOpen
Download all files as zip-Archive

The following license files are associated with this item:


Abstract

English

The framework of the Research Project Subjective Theories (RPST) is used to reconstruct secondary teachers’ belief systems on their classroom practices concerning algebra. It aims at describing the individual knowledge and concepts of both mathematics in general and algebra in particular as well as the teaching and learning of it. An interview study has been conducted with nine algebra-teachers. Results are presented as individual curricula on algebra. Furthermore, the nine cases have been compared with each other and three different types of individual curricula on algebra have been identified. Results show that a major problem, which was raised by the teachers, is the relationship between syntax and semantics in teaching algebra. Finally the results have been compared with studies on individual curricula in other domains and the assumption of a domain-specificity has been substantiated.
Keywords: Algebra, teaching, interview study, syntax, semantics

Other Languages

Das theoretische Konstrukt der individuellen Curricula von Lehrkräften, operationalisiert mit Hilfe des Forschungsprogramms Subjektive Theorien (FST), wurde für die Untersuchung der individuellen Konzepte von Lehrkräften im Bereich der Algebra der Klassenstufen 7 und 8 mit dem Ziel ihre Unterrichts- und Planungsentscheidungen im Algebraunterricht nachzuvollziehen und zu verstehen und damit einen Einblick in den realen Unterrichtsalltag zu erhalten, genutzt. Untersucht wurden neun Gymnasiallehrkräfte mit Hilfe einer Interviewstudie. Weiterhin wurden die Resultate der einzelnen Fallstudien gegeneinander kontrastiert und es konnten drei Typen individueller Algebracurricula entwickelt werden. Die Ergebnisse zeigten beispielsweise, dass ein Hauptproblem für die Lehrkräfte darin besteht, dass sie in ihrem Algebraunterricht die syntaktischen und semantischen Elemente der Algebra eher voneinander trennen und dabei für sie die Frage auftaucht, in welchem Verhältnis diese unterrichtet werden sollten. Ein Vergleich der vorliegenden Untersuchung mit bestehenden Untersuchungen in den Bereichen Stochastik, Geometrie und der Analysis untermauert den Verdacht der Domänenspezifität individueller Curricula.
Schlagwörter: Algebra, Individuelle Curricula, Syntax, Semantik, Lehren, Interviewstudie
 

Statistik

Publish here

Browse

All of eDissFaculties & ProgramsIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesTypeThis FacultyIssue DateAuthorAdvisor & RefereeAdvisorRefereeTitlesType

Help & Info

Publishing on eDissPDF GuideTerms of ContractFAQ

Contact Us | Impressum | Cookie Consents | Data Protection Information
eDiss Office - SUB Göttingen (Central Library)
Platz der Göttinger Sieben 1
Mo - Fr 10:00 – 12:00 h


Tel.: +49 (0)551 39-27809 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
ediss_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]
Göttingen State and University Library | Göttingen University
Medicine Library (Doctoral candidates of medicine only)
Robert-Koch-Str. 40
Mon – Fri 8:00 – 24:00 h
Sat - Sun 8:00 – 22:00 h
Holidays 10:00 – 20:00 h
Tel.: +49 551 39-8395 (general inquiries)
Tel.: +49 (0)551 39-28655 (open access/parallel publications)
bbmed_AT_sub.uni-goettingen.de
[Please replace "_AT_" with the "@" sign when using our email adresses.]